somelady

Alla inlägg under mars 2011

Av Marie Karlsson - 31 mars 2011 21:36


Chocken efter igår har inte kommit ur kroppen ännu.


Just nu känner jag att den börjar ta riktigt fäste i kroppen.

Den tar tag som ett hemskt virus.

Känner mig förtvivlad när jag ser Uffe.

Är så hemskt att stå vid sidan om och samtidigt veta hur allvarligt sjuk han är.


Vet inte hur jag ska vara, hur jag ska hantera allt som sker just nu.


Hans prover i tarmen visar att han håller på att utveckla svår cancer. Det är så hemskt att veta att dom ska göra en så stor och svår operation. Att min kärlek ska leva utan tjocktarm.

Just nu känns det som att jag vill bara skrika och springa.

Dom har inte sagt något om cellgift eller nåt efter operationen. Men som det verkar har det inte spridit sig. PHU säger jag bara.......


Önskade att det var jag som fick denna diagonsen.
Låte kontsigt när man säger det. Men ni fattar vad jag menar.

Att man slipper stå vid sidan om och se hans smärta och kamp. Man kan inget göra utan att bara finnas där.

Stötta och åter stötta.


Varför ska allt hända oss????????


Just nu rinner tårarna av förtvivlan.


Av Marie Karlsson - 30 mars 2011 18:03


Idag var Uffe hos sin kirurgläkare.

Beskedet vi fick var negativt:(((


Han berättade att Uffe har sådana förändringar i sin tjocktarm att det börja bilda elakartad cancer.

Det enda som finns att göra är att operera bort tjocktarmen.

Han fick två alternativ;


Första är att dom tar HELA tjocktarmen och inte lämnar något av den. Dom kopplar tunntarmen direkt till analen och gör en resovar. Då betyder det att Uffe måste spriga på toa med diarrér 7 till 10 ggr per dag och att han inte kan hålla tätt.


Andra var att dom lämnar en liten bit av tjocktarmen och kopplar tunntarmen dit. Då betyder det att han behöver bara gå 2-4 ggr per dag. Att det finns en knipreflex kvar.


Uffe valde alternativ två.

 

Nu betyder det att han ändå kan få cancer i den biten som är kvar. Men den risken minskar enormt mycket eftersom biten dom lämnar är minimal mot en hel tjocktarm. Sen måste han gå på kontroller en gång i halvåret för att kolla att den inte utvecklar cancer.


Uffe ska opereras inom två veckor.


Fan säger jag bara................



Av Marie Karlsson - 29 mars 2011 23:48


Kan man förlåta?

 

Vet inte om man kan förlåta helt.


Kan man acceptera?


Nej, det kan man inte.

 

Kan man lita på personen?

 

Inte en chans att man kan.


Varför kan inte personen ifråga förstå hur sårad man blir?

Varför tror dom att vi ska förlåta och glömma?

Varför lägger dom skulden på oss?

Varför idiotförklara oss?

Varför ljuga och smyga?

Varför såra om och om igen?


Många frågar varför vi inte lämnar svinen. Det är inte så lätt som alla tror. Vi har ett liv tillsammans. Man försöker se det som en sjukdom. Det ÄR en sjukdom, men till slut så utnyttjar dom situationen.

Varje gång man kommer på dom så ljuger dom och lovar att det ALDRIG mer ska hända. Dom bedyrar sin kärlek.

Första veckorna är hur bra som helst. Sen kommer ruta ett igen.


Man når en viss gräns. En gräns som gör att man inte klarar en gång till.

Den gränsen är nådd för mig och min man.

EN enda gång till han gör misstaget att gå bakom min rygg så LÄMNAR JAG HONOM FÖR ALLTID.

Det är hans val. Jag kan inte styra, kontrollera eller tvinga honom.

Han måste välja vad som är viktigast för honom.

Beroendet eller familjen.

Det finns hjälp att få. Vi har gått på samtalsterapi i alla år. Då är det jag som velat. Han har aldrig tagit egna beslut i sin sjukdom.
Denna gången måste han TA beslutet på egen hand.

Han vet vart jag står.

Mer kan jag inte göra.

 

KAN JAG FÖRLÅTA HONOM?????

NEJ!

Men jag kan lära mig att förstå hans sjukdom.

KOMMER JAG ATT LITA PÅ HONOM??

Vet inte......beror på om han bevisar att han kämpar för sin familj.


Finns det hat?

NEJ.

Jag älskar honom av hela mitt hjärta. Kommer alltid att göra det.

Hatet som finns är mot hans agerande och missbruk.


JAG HOPPAS VERKLIGEN ATT HAN HAR TÄNKT OM OCH TAGIT SITT ANSVAR FÖR FAMILJEN.

 

 











Av Marie Karlsson - 29 mars 2011 13:11


Hur är det att leva med någon som har ett missbruk?

Svar; Ett rent helvete.

 

En som har ett missbruk lever i lögner. Hela tillvaron är en lögn.

Dom ljuger för att kunna fortsätta, ljuger för att skydda sitt missbruk.

Vilka hot man än kommer med så förnekar dom och lovar att söka hjälp.

Dom fungerar igen i några veckor, sen är dom tillbaka i ruta ett.


Sen skyller dom på partern.

Orden är alltid dom samma;


Du vill aldrig göra något

Du ger barnen all uppmärsamhet

Du är alltid trött

Du vill aldrig följa med på mina resor

Du vill aldrig ha sex

Du vill aldrig mysa


Alltid orden....... DU VILL ALDRIG


Men det är ju dom som gör sina val.

Om man har levt ihop i flera år så är ju smekmånaden över.

Man har sin familj att ta hand om. Möten med skola, läkare och dyligt.

Huset ska städas, man ska laga mat och betala räkningar.

Dom ser inte detta. Dom ser bara sina egna behov.


Enligt dom så ska vi.......

Ge dom fullständig uppmärksamhet

Vi ska släppa allt och bara vara med dom

Ha sex varje dag, helst flera gånger

Man ska inte ställa frågor när dom aldrig är hemma

Vi ska leva efter dom


Dom förstår inte hur sårad man blir varje gång dom sviker

Enligt dom så betyder inte missbruket något.

Det är oss dom älskar


Ingen förstår om dom inte har levt i detta missbruk.


Vilket missbruk talar jag om???

 

SEXMISSBRUK


Av Marie Karlsson - 28 mars 2011 22:09


Trots att snön vräkte ner i natt kändes det som att nu har våren kommit.

Vi fick kanske mellan 2 - 3 cm snö, i morse var snön borta igen.

Man ser snödroppar, gräs och början på krokus som är på väg upp.

Man hör fåglarna kvittra och solen värmen den kalla vinter kroppen.

Idag satt jag och drack mitt kaffe på balkongen och det var riktigt hett i solen. MUMS

Gubben kom hem vid lunchtid idag. Sen har han sovit hela dagen. I natt ska han till Tyskland och kommer hem sent i morgon. Vi har knappt pratat med varandra idag :(

Onsdag är han ledig och då får vi ta igen allt.


Händer massor av tråkiga saker runt omkring. Det enda jag kan göra just nu är att stötta min goa härliga vän. FInnas här och lyssna.

Kan inte fatta........


I morgon ska jag verkligen ta tag i packningen. Har inte packat en enda kartong. Men det går ju ganska fort när man väl börja.

Varför känns det så motigt?????

När jag längtar till den nya lägenheten......


Tja, man få ta en dag i taget.


Hoppas nu det blir lika fint väder i morgon så man får energi att packa. Ta en promenad med hunden.

Nu ska denna kärring krypa ner i soffan under täcket. Somnade vid halv sex i morse. Känner mig ganska mör och slut.


Hatar min sömnlöshet..... grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr


Är så avundsjuk på gubben som kan sova hur som helst.



Av Marie Karlsson - 27 mars 2011 22:46


I går hade jag en dag i stan med Emmy, Anders och Uffe. Lotta kunde inte hänga med för hon hade sin kompis Jonna här.


Vi var ute på samakand och shoppade. Emmy fick ny väska, nya jeans och lite smink. Tur att hennes mamma är som en bankomat :)

Jag köpte lite makeupborstar och en ny makeupkräm.

Sen var det filmkväll :)


Idag har jag och mannen varit ute på promenad. Skönt med lite luft. Lena hade lånat vår bil igår så vi tog en promenad för hämta den.

Sen hämtade vi flyttkartonger hos Johan och Monica. Dags att börja packa. Vi flyttar ju om 15 dagar. OH; vad jag ser fram emot detta. Slippa detta råttbo. Ibland känns det som att killarna som bor i huset äger stället. Dom vet inte hur man visar hänsyn till andra.

Funkar inte när Uffe måste ha sin sömn. Sen är lägenheten för liten. Speciellt badrum och kök. Är fan inget badrum. Utan mest en skokartong med dusch :(


Idag åkte Uffe till Malmö. Han har övernattning. Väntar på att han ska ringa och säga att han kommit fram ordentligt.


Usch min mage krampar som attan ikväll. Var väl maten vi åt igår kväll :( Sen värker min skalle. Tecken på för lite sömn.

Kanske dags att ta tag i denna sömnkarusell man har.

Funkar inte att sitta uppe varje natt till kl 04 - 05 varje morgon. Hur länge orkar kroppen?

Måste nog prata med en läkare om sömtabletter. Jag som hatar att ta tabletter för sova. Men tror jag måste för komma in i sömnen igen.


Nu ska jag fråga Lotta om hon vill kolla på film med sin älskade mamma.


Kram på er <3



Av Marie Karlsson - 26 mars 2011 11:22


Här kommer en liten uppdatering. Gjorde inget inlägg igår :(


I torsdags var jag som sagt hos doktorn och blev kopplad till mitt EKG. Natten var hemsk. Sov inte mycket för denna maskin. EKG plattorna nöp och gjorde ont. Så varje gång man rörde sig kändes det. Så mycket sömn blev det som sagt inte.


I fredags var det dags att åka in för att ta av dessa hemska plattor. Skönt att slippa dom. Nu tar det mellan 4-8 veckor innan jag får svar på registeringen.

Lena och TIna åkte med till stan. Tina skulle göra sin MTR röntgen och det gick bra för henne också. Lena och jag stannade kvar i stan för att vänta in Uffe. Vi hämtade honom efter jobb. Onödigt att köra 4 mil hem och sen vända för hämta honom ;)

Så Lena och jag gick runt och små shoppade. Hittade en tröja för 79 kr som jag invigde igår och sen köpte jag 2 st Bh till mig. Tyvärr var dom för små så Lotta fick ta över dom istället. Sen blev det att vi inhandlade lite nytt smink. Vi skulle ha smokey eyes igår när vi gick ut.

Så blev det när jag sminkade mig. :)

  Man kanske inte se sminkningen så bra. Men jag är i alla fall svart runt ögonen :)))


Vi hamnade på Harrys jag och Lena. Snacka om det var trångt och mycket folk. Sen det värsta var att det var hårdrocks tema igår. Usch säger jag bara. Hatar hårdrock. Men roligt hade vi i alla fall.

Familjen och Lena har tjatat på mig att vi behövde komma ut. Det har varit så mycket tråkigheter för oss båda. Vi behövde verkligen denna utgång. Men tyvärr kände man sig lie för gammal igår. Mycket folk mellan 20 - 30 år.

Tack underbar Lena för en rolig kväll. Älskar dig <3


Nu sitter Uffe och väntar på dottern och hennes kille. Dom ska åka till garaget för att byta bromsar och bromsskivor på Anders bil. Jag stannar hellre hemma än att sitta glo på dom när dom diskuterar och mekar :)


Idag skiner solen från en blå härlig himmel och det blåser minimalt. Funderar på att ta skogsrundan med hunden. Komma ut lite och möta naturen :)

Ta lite kort och uppdatera sin foto mapp :)


Duschen kallar känns det som.


Ha en helt underbar lördag med era familjer :)

Jag ska ha det. I kväll blir det tacos och film kväll med ungdomarna :)


Kram



Av Marie Karlsson - 24 mars 2011 21:39


Vilken dag man haft.


Först skulle Lotta till sin läkare. Hon har haft ont i benet i några dagar.

Domen ; GIKT


Sen skulle jag till fysiologen och sätta på mitt EKG.


  Denna ska jag bära i 24 timmar.

Varför ?

Jo för att jag brukar få hjärtrus som inte vill inte gå över. Hjärtat vill inte lugna ner sig när anfallen kommer. Nu vill dom registera mig och det enda jag hoppas nu är att jag får ett anfall så dom ser problemet.


När jag körde hem från sjukhuset blev jag stoppad av polisen. Dom hade alkotester och körkortskontroll. Tur man inte dricker alkohol :)


Sen direkt hem med Lotta och sen till frissan. Där satt man i tre timmar och skrattade med frisören :) Så nu är man krullig.


  Hrmmmm så här ser man ut nu. Men det är aldrig snyggt dom första veckorna. Så tålamod ;)


Lena kom hem på fika. Hon blev chockad tror jag hur krullig jag blev ;) Gubben han garvade bara.

Hon ville kolla min glasburk. Hällde i min Gel och den hade stelnat. Grrr 500 kr åt helvete. Få beställa ny :(


Här kommer en sista bild på min knäppa hund. Hon älskar att sova i soffan :)

 

Så nu ska jag kolla på film ;)

Håll nu tummarna att jag får ett anfall ikväll. Så jag inte har burit detta i onödan.


Kram på er alla <3



Presentation


THE NAKED TRUTH

Den kommer att handla om min familj och vårt röriga liv

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina bilder

                                                  

GÄSTBOK

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards